Let's grow people | LetsGrowPeople kultur
753
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-753,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,elementor-default
 

LetsGrowPeople kultur

LetsGrowPeople kultur 

Vi har brugt vores erhvervspsykologiske indsigt og vores erfaringer med, hvad der virker i praksis til at sammensætte vores eget koncept til organisationsudvikling. Vi vælger her begrebet ’organisationsudvikling’, fordi det dækker over alle lag i fællesskabet – både medarbejderen, lederen og kulturen. Vi er meget bevidste om, at når vi arbejder på det ene lag, påvirker vi også de andre. Men vi vælger at sætte vores ekspertise ind der, hvor ledelse udøves: i kommunikationen og relationen.

 

Vores særlige LetsGrowPeople koncept i fællesskabsledelse er en pakke med 3 indsatsområder, som rummer den viden og de kompetencer, som skaber en god fællesskabsleder. Effekten af arbejdet med de tre indsatsområder kan måles med vores egen erhvervspsykologiske testpakke. Nedenfor kan du læse om de 3 indsatsområder, som sammen med LetsGrowPeople Testpakken udgør vores koncept i fælleskabsledelse.

Letsgrowpeoplekulturen_300px

1. At lede konflikter

I alle fællesskaber er der konflikter. Konflikter rummer energi til udvikling, trivsel og resultatskabelse, hvis de håndteres konstruktivt. Men det sker langt fra altid. Så kommer konflikterne til at hæmme fællesskabets udfoldelsesevne, og selv om man kan sige, at vi alle har et ansvar for at løse konflikter, så er det lederne, som har det formelle ansvar for at tage affære. Det gør lederen ved, sammen med konfliktens parter, at udforske konfliktens perspektiver for at finde fælles løsninger. Lederen er derfor nødt til at turde tage de svære samtaler og gå mere aktivt ind i at håndtere følelser, også hendes egne, for at kunne udforske nysgerrigt og anerkendende.

I LetsGrowPeople er vi gode til at hjælpe virksomheder med at skabe en ny positiv feedbackkultur, hvor fejl er en anledning til læring, og konflikter er noget, vi bruger til at udforske vores muligheder og blive klogere på hinanden, så fællesskabet bliver stærkere.

 

Hvis konflikterne har bidt sig fast i fælleskabet, er vi også stærke på mægling, også der, hvor det tværkulturelle spiller en rolle.

2. At lede passioner

Nogle gange fokuserer vi, som ledere, på det, der ikke virker, fordi det jo skal ’fikses’. Men hos LetsGrowPeople er vores fokus at træne lederen og bearbejde kulturen, således, at det er styrkesiderne, som får mest opmærksomhed. Når passionen i et menneske tændes, så blomstrer det med virkelyst og energi. Samtidig ved vi fra ledelsesforskningen, at en virksomhed får bedre resultater ved at bruge folks styrker i stedet for at forsøge at afhjælpe deres svagheder. At lede passioner handler derfor også om at udvikle og dygtiggøre dine medarbejdere på en måde, som fyrer op under passionen i stedet for at slukke den.

 

Når passionen skal blive ved med at brænde, så er det vigtigt at være opmærksom på, hvilke faktorer der spiller ind, når den brænder ud. Udover dit fokus på styrker og udviklingstrang i stedet for udviklingstvang, så spiller din evne til at gå forrest som leder også en rolle.

Faktisk skal du kunne gå forrest og bagerst på en og samme tid, idet det er vigtigt, at du går forrest med høj energi og tro på fremtiden, at du hele tiden konstruerer den nødvendige optimisme i organisationen ved din måde at kommunikere. Men samtidig er det også nødvendigt, at du kan lade medarbejderne komme til og folde sig ud. Det skaber selvtillid og godt følgeskab.

I LetsGrowPeople arbejder vi intenst med den del af ledelsesopgaven, som handler om at tænde op for energien i passionerne ved at finde den rigtige kobling mellem passion og målopnåelse. Begge dele afhænger af, at du går forrest, og det kan vi styrke dig i.

3. At lede en-til-en

Kender du også en leder, hvis dør altid står åben? Gør den nu i virkeligheden det? Man kan selvfølgelig vælge at tage ordet ’lederskab’ meget bogstaveligt, som et skab, lederen bruger til at sidde og vente i, indtil der kommer en medarbejder og banker på for at efterspørge ledelse. Vi tror dog nok, at de fleste vil være enige i, at forventningerne til ledelse er lidt mere dynamiske. Hvorfor er der så alligevel en del ’du kan altid komme til mig, hvis der er noget – ledelse’? Mange medarbejdere oplever et vakuum af ledelse, i hvilket konflikter får god plads, og det samme gør uformelle ledere og kulturbærere. Det kan skyldes forskellige ting, lige fra svigtende kommunikation, manglende nærvær, utålmodighed og fokus på at løbe stærkt og nå resultater nu og her.

Uanset årsagen, så er det en betydelig del af LetsGrowPeople’s koncept i fællesskabsledelse at hjælpe ledere til at blive skarpe på dialogisk kommunikation. En god fællesskabsleder er en god leder af individer, og det kræver god samtaleteknik.

De tre indsatsområder udgør LetsGrowPeople’s koncept for fællesskabsledelse og de tre områder virker styrkende og støttende ind på hinanden.